Εκπαίδευση

N

Πρώιμη Παρέμβαση – Πρότυπη Μονάδα Πρώιμης Παρέμβασης

Το πρόγραμμα είναι καθημερινό και απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 3-7 ετών.

Η πρώιμη εντατική παρέμβαση στα παιδιά με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές, είναι μία παιδαγωγική-θεραπευτική προσέγγιση που έχει παρουσιάσει θεαματικά αποτελέσματα στην αντιμετώπιση των αναπτυξιακών διαταραχών. Αρχίζει από πολύ μικρή ηλικία και μελέτες της τελευταίας εικοσαετίας έχουν υπογραμμίσει τα σημαντικά αποτελέσματα της πρώιμης παρέμβασης στη βελτίωση της επικοινωνίας (λεκτική και μη), στην ομαλή ένταξη των παιδιών στο σχολείο και στο κοινωνικό σύνολο καθώς και στην ενίσχυση της λειτουργικότητάς τους στις απαιτήσεις της καθημερινή ζωής.

Η Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς είναι μία εντατική και διαπροσωπική μέθοδος εκπαίδευσης που αποσκοπεί  τόσο στην εκπαίδευση ατόμων σε τομείς που θεωρούνται κοινωνικά σημαντικοί όσο και στην αντιμετώπιση/επίλυση ακατάλληλων ή δυσπροσάρμοστων συμπεριφορών που μπορούν να εμφανίζουν τα άτομα αυτά.

Εφαρμόζει με συστηματικό τρόπο μεθόδους που προέρχονται από τη θεραπεία συμπεριφοράς και έχει στόχο να διδάξει βασικές δεξιότητες μάθησης, να ενισχύσει το κίνητρο του ατόμου και να χτίσει πάνω σε προϋπάρχουσες βασικές δεξιότητες ώστε να επέλθει η βελτίωση της συμπεριφοράς και της ποιότητας ζωής του.

Το πρόγραμμα στοχεύει στην ανάπτυξη και εξέλιξη βασικών δεξιοτήτων όπως:

  1. Βλεμματική Επαφή
  2. Μίμηση
  3. Λεκτική Συμπεριφορά-Ανάπτυξη Εκφραστικού Λόγου
  4. Ανάπτυξη Ικανοτήτων Αυτοεξυπηρέτησης
  5. Συγκέντρωση-Προσοχή
  6. Δεξιότητες Παιχνιδιού
  7. Θεωρία του Νου
  8. Γνωστικές Δεξιότητες
  9. Σχολικές Δεξιότητες
  10. Υποστήριξη Θετικής Συμπεριφοράς
  11. Ψυχοεκπαίδευση Γονέων

 

Η πρώιμη παρέμβαση πραγματοποιείται από ομάδα επιστημόνων (Ειδικό Παιδαγωγό, Λογοθεραπευτή, Εργοθεραπευτή, Καθηγητή Φυσικής Αγωγής, Ψυχολόγο και Παιδοψυχίατρο) εκπαιδευμένων στη τεχνολογία της Εφαρμοσμένης Ανάλυσης Συμπεριφοράς (ΑΒΑ).

N

Θεωρία του Νου

Ερευνητές υποστηρίζουν ότι τα άτομα με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές έχουν περιορισμένη ή ελλιπή Θεωρία του Νου, δηλαδή δεν είναι σε θέση να διεισδύσουν στην πνευματική κατάσταση των άλλων, δεν διαθέτουν τη διαισθαντική ικανότητα να αντιλαμβάνονται ότι οι άλλοι έχουν αισθήματα και σκέψεις που διαφέρουν από τα δικά τους. Τα άτομα με αυτισμό δυσκολεύονται να «διαβάσουν το νου» των άλλων ανθρώπων, τους είναι δύσκολο να καταλάβουν ότι ο άλλος ίσως αισθάνεται, επιθυμεί, γνωρίζει ή πιστεύει κάτι διαφορετικό απ’ αυτούς. Τα ελλείμματα στη Θεωρία του Νου οδηγούν πολλές φορές σε προβλήματα επικοινωνίας και συμπεριφοράς. Επιπλέον η έλλειψη της ικανότητας επεξεργασίας των νοητικών καταστάσεων του εαυτού και του άλλου καθιστούν το άτομο ιδιαίτερα ευάλωτο στη δολιότητα, στην εξαπάτηση ή και την υστεροβουλία των άλλων.

 

Η εκπαίδευση στη Θεωρία του Νου βοηθάει το άτομο

  • Να κατανοεί τις εκφράσεις και τις χειρονομίες των άλλων και να κατανοεί τα μηνύματα της μη λεκτικής επικοινωνίας
  • Να μάθει την «κοινωνική γλώσσα»: να μάθει δηλαδή τι να λέει και πώς να το λέει ανάλογα την εκάστοτε κοινωνική περίσταση
  • Να αναπτύξει κοινωνικές δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και να τις γενικεύσει και σε άλλες καταστάσεις
  • Να αυτορυθμίσει τη συμπεριφορά του καθώς θα αντιλαμβάνεται τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις πεποιθήσεις των άλλων
  • Να «φύγει» από το στάδιο της εγωκεντρικής σκέψης και να ευαισθητοποιηθεί κοινωνικά
  • Να χειρίζεται καλύτερα το άγχος και τα συναισθήματα κατάθλιψης
  • Να καταλαβαίνει τις προθέσεις των άλλων ώστε να μη γίνεται θύμα δολιότητας

 

Στο κέντρο xόριππος,το ειδικά εκπαιδευμένο επιστημονικό προσωπικό βοηθάει τα παιδιά να διορθώσουν τα ελλείμματα στη Θεωρία του Νου χρησιμοποιώντας συγκεκριμένο ασκησιολόγιο και ειδικές δραστηριότητες για κάθε επίπεδο της Θεωρίας του Νου.

N

Διορθωτική αγωγή ανάγνωσης, γραφής και μαθηματικών σε παιδιά με δυσλεξία, δυσγραφία, δυσορθογραφία, δυσαριθμησία

Το κέντρο μας προσφέρει ατομικό και ομαδικό πρόγραμμα διορθωτικής διδασκαλίας το οποίο περιλαμβάνει:

  • Αξιολόγηση μέσω έγκυρων και σταθμισμένων τεστ
  • Διορθωτική αγωγή της ανάγνωσης και της ορθογραφημένης γραφής
  • Διδασκαλία τεχνικών κατανόησης του γραπτού λόγου
  • Ανάπτυξη της γραπτής και προφορικής έκφρασης
N

Ενίσχυση γραπτού λόγου

Ύστερα από μελέτες ειδικών στο χώρο της εκπαίδευσης, διαπιστώθηκε ότι στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, οι δάσκαλοι αφιερώνουν ελάχιστο χρόνο στη διδασκαλία της παραγωγής γραπτού λόγου. Αποτέλεσμα αυτού είναι ολοένα και περισσότεροι μαθητές να αποτυγχάνουν στα γραπτά μαθησιακά έργα.

Στο κέντρο μας, έμπειροι εκπαιδευτικοί διδάσκουν το απαιτητικό γνωστικό έργο της παραγωγής γραπτού λόγου, χρησιμοποιώντας τις πλέον αποδοτικές γνωστικές στρατηγικές γραπτού λόγου οι οποίες επιφέρουν βελτίωση στη γραπτή έκφραση.

N

Καθημερινή Μελέτη για παιδιά Δημοτικού – Γυμνασίου

Σε ένα ειδικά διαμορφωμένο και ήσυχο χώρο, τα παιδιά ηλικίας 6-12 ετών, μπορούν να μελετούν εύκολα και γρήγορα τα μαθήματα της επόμενης μέρας. Έμπειρος εκπαιδευτικός, βρίσκεται εκεί για να λύνει κάθε είδους απορίες και να βοηθάει:

  • Στην εμπέδωση της ύλης
  • Στην εκπόνηση των εργασιών
  • Σε ασκήσεις επανάληψης
  • Στην οργάνωση της μελέτης
N

Λειτουργική Ανάγνωση - Γραφή - Μαθηματικά

(Πινακίδες, Οικονομικές Συναλλαγές, Ανάγνωση των Λογαριασμών και Συμπλήρωση Εντύπων)

Το κέντρο «xόριππος», στα πλαίσια προώθησης της κοινωνικής ένταξης και της αυτόνομης διαβίωσης παιδιών, εφήβων και νέων, λειτουργεί τμήμα εκπαίδευσης στη λειτουργική ανάγνωση, τη λειτουργική γραφή και τα λειτουργικά μαθηματικά. Ενδεικτικές θεματικές ενότητες είναι:

  • Πινακίδες

Μαθαίνω να διαβάζω τις πινακίδες (ενδεικτικά: Φαρμακείο, Ιατρείο, Νοσοκομείο, Κομμωτήριο, Φούρνος, Μανάβικο, Σούπερ Μάρκετ, ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΔΕΥΑΛ, κ.α)

  • Οικονομικές Συναλλαγές

Μαθαίνω να γράφω, να διαβάζω και να εκτελώ τις απαραίτητες αριθμητικές πράξεις, προκειμένου να εκτελέσω με επιτυχία τις οικονομικές μου συναλλαγές στο supermarket, στο φούρνο, στο μανάβη, στο φαρμακείο και σε άλλα εμπορικά σημεία.

  • Ανάγνωση των Λογαριασμών

Αναγνωρίζω τους λογαριασμούς (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΔΕΥΑΛ, ΚΙΝΗΤΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ κ.α) και διαβάζω το ποσό που πρέπει να πληρώσω. Έπειτα, μαθαίνω να συγκεντρώνω τα χρήματα αυτά καθώς και το πού πρέπει να πάω για την εξόφληση τους.

  • Ανάγνωση και συμπλήρωση εντύπων

Μαθαίνω να διαβάζω και να γράφω τα πάντα για τα προσωπικά μου στοιχεία ώστε να συμπληρώνω με επιτυχία έντυπα διαφόρων ειδών (αιτήσεις, ταχυδρομικές αποστολές, κ.α)

 

Σε συνεργασία πάντα με το γονιό και σύμφωνα με τις ανάγκες του παιδιού, προστίθενται και επιπλέον θεματικές ενότητες.

N

Κοινωνική Ένταξη

Το κέντρο «xόριππος» δημιουργεί το πρωτοποριακό για τα δεδομένα της πόλης τμήμα της Κοινωνικής Ένταξης. Οι δράσεις του τμήματος είναι:

  • Αυτοεξυπηρετούμαι στο σπίτι
  • Μαθαίνω να κυκλοφορώ στη γειτονιά μου
  • Παίζω-συναναστρέφομαι με τους συνομηλίκους της γειτονιάς μου
  • Εκτελώ βασικές οικονομικές συναλλαγές στο supermarket, στο φούρνο και σε άλλα εμπορικά σημεία
  • Μαθαίνω τρόπους αλληλεπίδρασης στο εστιατόριο, στην καφετέρια και σε χώρους κοινωνικής συνάθροισης
  • Μαθαίνω να κυκλοφορώ στην πόλη μου, χρησιμοποιώ τα Μ.Μ.Μ, γνωρίζω τις δημόσιες υπηρεσίες
  • Επισκέπτομαι μουσεία, εκθέσεις, χώρους αναψυχής, θεατρικές παραστάσεις

Απώτερος σκοπός του προγράμματος είναι η ισότιμη συμμετοχή του ατόμου με ειδικές ανάγκες στην κοινωνική και πολιτιστική ζωή της κοινότητας.

N

Εξωτερικό πρόγραμμα για παιδιά ηλικίας 10-13 ετών (προεφηβικό)

Θεματικές ενότητες προγράμματος

  • Ενίσχυση δεξιοτήτων κοινωνικής αλληλεπίδρασης
    – απλές δεξιότητες (περιμένω τη σειρά μου)
    – σύνθετες (ενσυναίσθηση, εγγύτητα, υπευθυνότητα)
  • Ενθάρρυνση επικοινωνίας (λήψη αποφάσεων, έλεγχος συναισθημάτων,)
  • Ενίσχυση αυτοεκτίμησης και αποδοχής του εαυτού και των άλλων
  • Χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς
  • Διεύρυνση ενδιαφερόντων και αποφυγή καθιστικού τρόπου ζωής
  • Διάθεση εμπλοκής στα κοινωνικά δρώμενα και κατάκτηση θετικών κοινωνικών εμπειριών
  • Άθληση – Αναψυχή – Διασκέδαση
  • Συμβουλευτική ομάδα με την ψυχολόγο του κέντρου

Το πρόγραμμα υλοποιείται μια φορά την εβδομάδα με διάρκεια μία ή δύο ώρες,  ανάλογα με την εκάστοτε δραστηριότητα και έχει ως προορισμό χώρους εκθέσεων, κινηματογράφο, θέατρο, πολιτιστικά δρώμενα, χώρους επιτραπέζιων παιχνιδιών, χώρους άθλησης, υπαίθριους φυσικούς χώρους, βιβλιοθήκη.